REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE „Bo liczy się człowiek”
13 listopada 2024
REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
„Bo liczy się człowiek”
realizowanym przez Gminę Klucze – Centrum Usług Społecznych w Kluczach
ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus
Program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027
Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego
Działanie 6.26 Integracja społeczna osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej
Typ projektu: A. Działania mające na celu integrację osób w szczególnej sytuacji realizowane przez gminy i powiaty
Numer projektu: FEMP.06.26-IP.01-0274/24
§ 1
Informacje o Projekcie
- Regulamin określa zasady rekrutacji i udziału w projekcie „Bo liczy się człowiek”,którego Beneficjentem jest Gmina Klucze – Centrum Usług Społecznych w Kluczach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.26 Integracja społeczna osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, Typ projektu: A. Działania mające na celu integrację osób w szczególnej sytuacji realizowane przez gminy i powiaty.
- Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz z Budżetu Państwa.
- Projekt realizowany jest w okresie od dnia 01.07.2024 r. do dnia 30.06.2029 r. przez Centrum Usług Społecznych w Kluczach (dalej także Centrum lub CUS), swym zasięgiem obejmuje teren Gminy Klucze.
- Celem głównym projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców Gminy Klucze i zwiększenie uczestnictwa w życiu społecznym 250 osób.
- W projekcie zaplanowano następujące zadania:
- Zadanie nr 1 Opracowanie indywidualnej diagnozy potrzeb i potencjału uczestnika;
- Zadanie nr 2 Usługi aktywnej integracji;
- Zadanie nr 3 Usługi społeczne.
- Projekt kierowany jest do osób, które mieszkają, uczą się lub pracują na terenie Gminy Klucze, w tym: 1) Osób lub rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniających co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy
– zakłada się udział 50 osób (10 osób/rok).
2) Członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu
– zakłada się udział 25 osób przez cały okres realizacji projektu.
3) Osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością
– zakłada się udział 25 osób (5 osób/rok).
4) Osób z niepełnosprawnościami
– zakłada się udział 50 osób przez cały okres realizacji projektu.
5) Otoczenia ww. grup docelowych rozumianego jako ich rodziny, rodziny osób z niepełnosprawnościami, rodziny z dziećmi doświadczające trudności opiekuńczo-wychowawczych
– zakłada się udział 100 osób (20 osób/rok).
- W okresie realizacji projektu prowadzone będzie biuro projektu.
Biuro będzie znajdowało się pod adresem:
Centrum Usług Społecznych w Kluczach
ul. Zawierciańska 16, 32-310 Klucze,
ul. Rabsztyńska 1, 32-310 Klucze.
- Biuro projektu wyposażone będzie w odpowiedni sprzęt, pętlę indukcyjną, szybki Internet. Zapewni uczestnikom/uczestniczkom projektu osobisty kontakt z kadrą projektu oraz dostęp do informacji i pełnej dokumentacji wdrażanego projektu.
§ 2
Rekrutacja uczestników/uczestniczek projektu
- Rekrutacja uczestników/uczestniczek projektu prowadzona jest zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu i zasadami w nim określonymi.
- Rekrutacja do projektu poprzedzona zostanie kampanią informacyjno-promocyjną. Pracownicy Centrum Usług Społecznych w Kluczach będą informować mieszkańców Gminy Klucze o realizowanym projekcie i prowadzonej rekrutacji poprzez:
- plakaty i ulotki,
- informacje na stronie internetowej CUS i Urzędu Gminy,
- informacje w mediach społecznościowych, FB,
- informacje w lokalnej prasie Echo Klucz.
- Plakaty informujące o realizowanym projekcie zostaną zamieszczone na tablicach ogłoszeń w sołectwach gminy oraz na tablicach ogłoszeń w budynkach użyteczności publicznej. W rozpropagowanie informacji zostaną zaangażowani lokalni liderzy – osoby, które mają najbliższy kontakt z mieszkańcami swoich miejscowości i dzięki temu posiadają wiedzę na temat osób, które z różnych powodów mogą mieć problemy z dotarciem do informacji o projekcie, a które najbardziej mogą potrzebować wsparcia projektowego.
- Każdy etap realizacji projektu, w tym rekrutacja, odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości kobiet i mężczyzn.
- Rekrutacja do projektu prowadzona będzie przez zespół rekrutacyjny w składzie 4 pracowników Centrum w budynku CUS przy ulicy Zawierciańskiej 16 w Kluczach. Odbędzie się w pięciu rocznych turach: w pierwszym roku realizacji projektu po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu, w każdym kolejnym – w miesiącach lipiec-sierpień.
§ 3
Przebieg rekrutacji
- Złożenie formularze rekrutacyjnego.
- Zgłoszenie do udziału w projekcie następuje poprzez złożenie przez osobę zainteresowaną wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi dokumentami w jeden z następujących sposobów:
- osobiście w biurze projektu przy ul. Zawierciańskiej 16 w Kluczach,
- za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres: Centrum Usług Społecznych w Kluczach, 32-310 Klucze ul. Zawierciańska 16,
- za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną – w tym przypadku składane dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
- W przypadku dostarczenia skanu dokumentacji (np. poprzez maila), osoba zakwalifikowana do udziału w projekcie będzie zobowiązana do dostarczenia oryginału dokumentów.
- Formularze rekrutacyjne będą przyjmowane przez członków zespołu rekrutacyjnego i rejestrowane zgodnie z datą i godziną ich złożenia.
- W sytuacji powzięcia informacji, że osoba zainteresowana udziałem w projekcie nie ma możliwości bezpośredniego uzyskania dokumentów rekrutacyjnych, co może mieć miejsce w przypadku osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, specjaliści zespołu rekrutacyjnego dostarczą potrzebne dokumenty do miejsca zamieszkania i pomogą w ich wypełnieniu, a w razie konieczności – złożą w biurze projektu. Przewiduje się również prowadzenie rekrutacji w miejscu zamieszkania potencjalnego uczestnika/uczestniczki projektu lub ich dowóz do biura projektu.
- Zgłoszenie do udziału w projekcie następuje poprzez złożenie przez osobę zainteresowaną wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi dokumentami w jeden z następujących sposobów:
- Weryfikacja złożonych dokumentów.
- Zespół rekrutacyjny dokonuje weryfikacji złożonych dokumentów pod kątem spełnienia przez osobę zainteresowaną kryterium formalnego udziału w projekcie tj. zamieszkiwanie/uczenie się/pracowanie na terenie Gminy Klucze oraz przynajmniej jednego z kryteriów obligatoryjnych kwalifikującego do jednej z grup docelowych (GD), tj.:
- GD1: osób lub rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniających co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy,
- GD2: członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
- GD3: osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością,
- GD4: osób z niepełnosprawnościami,
- GD5: otoczenia ww. grup docelowych.
- Spełnienie kryteriów obligatoryjnych potwierdza się zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot. Na etapie rekrutacji do projektu dopuszcza się potwierdzenie kryteriów obligatoryjnych poprzez oświadczenie złożone przez potencjalnego uczestnika/uczestniczkę. Prawdziwość oświadczeń podlega weryfikacji przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia.
- Premiowane do otrzymania wsparcia w ramach projektu będą:
- osoby lub rodziny doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jedna z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy o pomocy społecznej wg następujących kryteriów:
- z więcej niż trzech powodów – 4 punkty,
- z trzech powodów – 3 punkty,
- z dwóch powodów – 2 punkty,
- z jednego powodu – 0 punktów;
- osoby lub rodziny doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jedna z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy o pomocy społecznej wg następujących kryteriów:
- osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności – 5 punktów;
- osoby o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 4 punkty;
- osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z chorobami psychicznymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w rozumieniu zgodnym z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10) – 3 punkty;
- osoby korzystające z programu FE PŻ (Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027) – 2 punkty;
- osoby opuszczające placówki opieki instytucjonalnej – 1 punkt;
- osoby wykluczone komunikacyjnie – 1 punkt;
- osoby, które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy (12 miesięcy liczone jest od dnia zwolnienia/opuszczenia jednostki penitencjarnej do dnia przystąpienia do projektu) – 1 punkt;
- osoby, w stosunku do których zidentyfikowane zostały bariery równościowe – 1 punkt (tj. kobiety w przypadku GD1 i GD2).
- Zespół rekrutacyjny dokonuje weryfikacji złożonych dokumentów pod kątem spełnienia przez osobę zainteresowaną kryterium formalnego udziału w projekcie tj. zamieszkiwanie/uczenie się/pracowanie na terenie Gminy Klucze oraz przynajmniej jednego z kryteriów obligatoryjnych kwalifikującego do jednej z grup docelowych (GD), tj.:
- Podsumowanie procesu rekrutacyjnego. Z przeprowadzonej rekrutacji zespół rekrutacyjny sporządza i zatwierdza: protokół, listę rankingową i listę rezerwową oraz informuje uczestników procesu rekrutacyjnego o jego zakończeniu i wynikach.
§ 4
- Osoby, które w procesie rekrutacyjnym uzyskają największą ilość punktów zostaną zakwalifikowane do udziału w projekcie.
- W sytuacji, kiedy dwie lub więcej osób uzyska taką samą ilość punktów, o zakwalifikowaniu do projektu decydować będzie godzina złożenia/wpływu formularza rekrutacyjnego.
- W przypadku utrudnionej komunikacji z potencjalnym uczestnikiem/uczestniczką projektu, kontakt/decyzje w sprawie udziału w projekcie oraz podpisanie wszelkich dokumentów następuje z opiekunem faktycznym/prawnym tej osoby.
- Dokumenty złożone w trakcie rekrutacji oraz po zakwalifikowaniu się do udziału w projekcie nie podlegają zwrotowi.
- W przypadku rezygnacji lub skreślenia uczestnika/uczestniczki z udziału w projekcie, na jego miejsce zostanie zakwalifikowana osoba z listy rezerwowej z największą ilością punktów, z zastrzeżeniem ust. 2.
§ 5
Zasady udziału w projekcie
- Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.
- Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest:
- zakwalifikowanie się do udziału w projekcie,
- podpisanie: deklaracji udziału w projekcie, oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, oświadczenia o nieuczestniczeniu w innym projekcie aktywizacji społeczno-zawodowej finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
- udział w pierwszej formie wsparcia tj. godzinnym spotkaniu z każdym ze specjalistów: pracownikiem socjalnym, koordynatorem IPUS, doradcą zawodowym i psychologiem w celu sporządzenia diagnozy sytuacji problemowej, zasobów potencjału osoby/rodziny, na podstawie której zostanie sporządzona indywidualna ścieżka reintegracji,
- zawarcie umowy na realizację opracowanej ścieżki reintegracji.
- Każdy z uczestników projektu otrzyma co najmniej trzy formy wsparcia.
- Rodzaj i forma świadczonych w projekcie usług będą miały charakter zindywidualizowany i zostaną określone dla każdego uczestnika/uczestniczki projektu w indywidualnej ścieżce reintegracji. Zakres świadczonych usług obejmuje:
- usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zdrowotnym i zawodowym, w tym w szczególności: trening kompetencji i umiejętności społecznych, poradnictwo psychologiczne, terapia dla osób uzależnionych, terapia rodzinna, indywidualne wsparcie psychiatryczne dla dorosłych i dzieci, wsparcie logopedy/neurologopedy, pedagoga, poradnictwo dietetyka, trening zastępowania agresji dla dzieci, warsztaty socjoterapeutyczne, kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji lub kompetencji, praca socjalna,
- usługi społeczne, realizowane jako forma dodatkowa, wspomagająca główne działania w zakresie aktywnej integracji: asystent osoby w kryzysie bezdomności oraz asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością.
- W ramach projektu wsparciem może zostać objęte otoczenie uczestnika/uczestniczki projektu.
§ 6
- Wsparcie w ramach projektu realizowane będzie zgodnie z zawartą umową, która podlega bieżącemu monitorowaniu przez pracownika socjalnego.
- Umowa zostanie rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:
- niewywiązywania się z postanowień umowy przez uczestnika/uczestniczkę projektu,
- stawienia się na zajęciach w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków, środków psychotropowych i/lub ich spożywania w trakcie odbywania zajęć,
- zakłócania/utrudniania przebiegu zajęć.
§ 7
Obowiązki i prawa uczestnika/uczestniczki projektu
- Uczestnicy projektu zobowiązani są w szczególności do:
- przestrzegania niniejszego Regulaminu,
- punktualnego, aktywnego i regularnego uczestniczenia w przypisanych formach wsparcia,
- pisemnego potwierdzania otrzymanego wsparcia,
- utrzymywania stałego kontaktu z pracownikiem socjalnym,
- usprawiedliwiania wszystkich nieobecności (zaświadczenie lekarskie, karta wypisowa, poinformowanie pracownika socjalnego),
- niezwłocznego informowania o przeszkodach uniemożliwiających udział w zajęciach,
- bieżącego informowania o zdarzeniach mogących zakłócić/przerwać dalszy udział w projekcie,
- bieżącego informowania pracownika socjalnego o wszelkich zmianach danych osobowych, teleadresowych, itp.,
- współpracy z pracownikiem socjalnym podczas monitorowania umowy zawartej na realizację indywidualnej ścieżki reintegracji,
- wypełniania ankiet, w tym ankiet ewaluacyjnych, kwestionariuszy oraz wszelkich dokumentów, których wymaga realizacja projektu,
- nieuczestniczenia w innym projekcie aktywizacji społeczno-zawodowej finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w trakcie udziału w projekcie „Bo liczy się człowiek”,
- udostępnienia danych dotyczących sytuacji społecznej lub zawodowej w okresie do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie (np. status na rynku pracy, udział w kształceniu lub szkoleniu, itp.),
- złożenia pisemnej rezygnacji wraz z podaniem powodu w przypadku rezygnacji z udziału w projekcie.
- Uczestnicy projektu mają prawo do:
- nieodpłatnego udziału we wszystkich przypisanych formach wsparcia,
- otrzymania materiałów szkoleniowych i dydaktycznych,
- otrzymania zaświadczeń o uczestnictwie w projekcie, ukończonym kursie, szkoleniu,
- rezygnacji z udziału w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności, jeśli rezygnacja nastąpiła z ważnych powodów osobistych, zdrowotnych, zawodowych lub niemożliwych do przewidzenia w chwili przystąpienia do projektu.
§ 8
Postanowienia końcowe
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem jego wprowadzenia i obowiązuje przez okres realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 2.
- Regulamin może ulec zmianie w przypadku, gdy będzie to konieczne z uwagi na zmiany wprowadzone do wniosku o dofinansowanie projektu, zmianę przepisów prawa lub warunków umowy o dofinansowanie projektu, w przypadku pisemnego zlecenia wprowadzenia określonych zmian ze strony organów lub instytucji uprawnionych do dokonania oceny i kontroli realizacji projektu oraz w innych przypadkach, uzasadnionych z punktu realizacji projektu.
- Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej.
- Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest w biurze projektu oraz na stronie internetowej www.cus.gmina-klucze.pl
- W kwestiach nie ujętych w niniejszym Regulaminie ostateczną decyzję podejmuje Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Kluczach w porozumieniu z koordynatorem projektu oraz kadrą zarządzającą projektem.
- Od decyzji Dyrektora nie przysługuje odwołanie.
- Integralną część Regulaminu stanowią:
- Załącznik nr 1 – Formularz rekrutacyjny do projektu.
- Załącznik nr 2 – Deklaracja udziału w projekcie.
- Załącznik nr 3 – Oświadczenie uczestnika/uczestniczki projektu o zapoznaniu się z Regulaminem rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Bo liczy się człowiek”.
- Załącznik nr 4 – Oświadczenie uczestnika/uczestniczki projektu o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych.
- Załącznik nr 5 – Oświadczenie uczestnika/uczestniczki projektu o nieuczestniczeniu w innym projekcie aktywizacji społeczno-zawodowej finansowanym ze środków EFS+.
- Załącznik nr 6 – Diagnoza potrzeb i potencjału uczestnika/uczestniczki projektu.
- Załącznik nr 7 – Indywidualna ścieżka reintegracji uczestnika/uczestniczki projektu.
- Załącznik nr 8 – Umowa na realizację indywidualnej ścieżki reintegracji.
- Załącznik nr 9 – Karta wykonania usługi.
- Załącznik nr 10 – Wykaz obszarów wykluczonych komunikacyjnie z terenu województwa małopolskiego.