Aktualności wstecz

REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE „Bo liczy się człowiek”

13 listopada 2024

REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE

Bo liczy się człowiek

realizowanym przez Gminę Klucze – Centrum Usług Społecznych w Kluczach

ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Program Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027

Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego

Działanie 6.26 Integracja społeczna osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej

Typ projektu: A. Działania mające na celu integrację osób w szczególnej sytuacji realizowane przez gminy i powiaty

Numer projektu: FEMP.06.26-IP.01-0274/24

§ 1

Informacje o Projekcie

  1. Regulamin określa zasady rekrutacji i udziału w projekcie „Bo liczy się człowiek”,którego Beneficjentem jest Gmina Klucze – Centrum Usług Społecznych w Kluczach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027, Priorytet 6 Fundusze europejskie dla rynku pracy, edukacji i włączenia społecznego, Działanie 6.26 Integracja społeczna osób w szczególnie trudnej sytuacji życiowej, Typ projektu: A. Działania mające na celu integrację osób w szczególnej sytuacji realizowane przez gminy i powiaty.
  2. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz z Budżetu Państwa.
  3. Projekt realizowany jest w okresie od dnia 01.07.2024 r. do dnia 30.06.2029 r. przez Centrum Usług Społecznych w Kluczach (dalej także Centrum lub CUS), swym zasięgiem obejmuje teren Gminy Klucze.
  4. Celem głównym projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców Gminy Klucze i zwiększenie uczestnictwa w życiu społecznym 250 osób.
  5. W projekcie zaplanowano następujące zadania:
  • Zadanie nr 1 Opracowanie indywidualnej diagnozy potrzeb i potencjału uczestnika;
  • Zadanie nr 2 Usługi aktywnej integracji;
  • Zadanie nr 3 Usługi społeczne.
  1. Projekt kierowany jest do osób, które mieszkają, uczą się lub pracują na terenie Gminy Klucze, w tym: 1) Osób lub rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniających co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy

– zakłada się udział 50 osób (10 osób/rok).

2) Członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu

– zakłada się udział 25 osób przez cały okres realizacji projektu.

3) Osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością

– zakłada się udział 25 osób (5 osób/rok).

4) Osób z niepełnosprawnościami

        – zakłada się udział 50 osób przez cały okres realizacji projektu.

5) Otoczenia ww. grup docelowych rozumianego jako ich rodziny, rodziny osób z niepełnosprawnościami, rodziny z dziećmi doświadczające trudności opiekuńczo-wychowawczych

                      – zakłada się udział 100 osób (20 osób/rok).

  1. W okresie realizacji projektu prowadzone będzie biuro projektu.

              Biuro będzie znajdowało się pod adresem:

Centrum Usług Społecznych w Kluczach

ul. Zawierciańska 16, 32-310 Klucze,

ul. Rabsztyńska 1, 32-310 Klucze.

  1. Biuro projektu wyposażone będzie w odpowiedni sprzęt, pętlę indukcyjną, szybki Internet. Zapewni uczestnikom/uczestniczkom projektu osobisty kontakt z kadrą projektu oraz dostęp do informacji i pełnej dokumentacji wdrażanego projektu.

§ 2

Rekrutacja uczestników/uczestniczek projektu

  1. Rekrutacja uczestników/uczestniczek projektu prowadzona jest zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie projektu i zasadami w nim określonymi.
  2. Rekrutacja do projektu poprzedzona zostanie kampanią informacyjno-promocyjną. Pracownicy Centrum Usług Społecznych w Kluczach będą informować mieszkańców Gminy Klucze o realizowanym projekcie i prowadzonej rekrutacji poprzez:
    • plakaty i ulotki,
    • informacje na stronie internetowej CUS i Urzędu Gminy,
    • informacje w mediach społecznościowych, FB,
    • informacje w lokalnej prasie Echo Klucz.
  3. Plakaty informujące o realizowanym projekcie zostaną zamieszczone na tablicach ogłoszeń w sołectwach gminy oraz na tablicach ogłoszeń w budynkach użyteczności publicznej. W rozpropagowanie informacji zostaną zaangażowani lokalni liderzy – osoby, które mają najbliższy kontakt z mieszkańcami swoich miejscowości i dzięki temu posiadają wiedzę na temat osób, które z różnych powodów mogą mieć problemy z dotarciem do informacji o projekcie, a które najbardziej mogą potrzebować wsparcia projektowego.
  4. Każdy etap realizacji projektu, w tym rekrutacja, odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości kobiet i mężczyzn.
  5. Rekrutacja do projektu prowadzona będzie przez zespół rekrutacyjny w składzie 4 pracowników Centrum w budynku CUS przy ulicy Zawierciańskiej 16 w Kluczach. Odbędzie się w pięciu rocznych turach: w pierwszym roku realizacji projektu po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu, w każdym kolejnym – w miesiącach lipiec-sierpień.  

§ 3

Przebieg rekrutacji

  1. Złożenie formularze rekrutacyjnego.
    • Zgłoszenie do udziału w projekcie następuje poprzez złożenie przez osobę zainteresowaną wypełnionego formularza rekrutacyjnego wraz z wymaganymi dokumentami w jeden z następujących sposobów:
      • osobiście w biurze projektu przy ul. Zawierciańskiej 16 w Kluczach,
      • za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres: Centrum Usług Społecznych w Kluczach, 32-310 Klucze ul. Zawierciańska 16,
      • za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną – w tym przypadku składane dokumenty muszą zostać opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
    • W przypadku dostarczenia skanu dokumentacji (np. poprzez maila), osoba zakwalifikowana do udziału w projekcie będzie zobowiązana do dostarczenia oryginału dokumentów.
    • Formularze rekrutacyjne będą przyjmowane przez członków zespołu rekrutacyjnego i rejestrowane zgodnie z datą i godziną ich złożenia.
    • W sytuacji powzięcia informacji, że osoba zainteresowana udziałem w projekcie nie ma możliwości bezpośredniego uzyskania dokumentów rekrutacyjnych, co może mieć miejsce w przypadku osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, specjaliści zespołu rekrutacyjnego dostarczą potrzebne dokumenty do miejsca zamieszkania i pomogą w ich wypełnieniu, a w razie konieczności – złożą w biurze projektu. Przewiduje się również prowadzenie rekrutacji w miejscu zamieszkania potencjalnego uczestnika/uczestniczki projektu lub ich dowóz do biura projektu.
  2. Weryfikacja złożonych dokumentów.
    • Zespół rekrutacyjny dokonuje weryfikacji złożonych dokumentów pod kątem spełnienia przez osobę zainteresowaną kryterium formalnego udziału w projekcie tj. zamieszkiwanie/uczenie się/pracowanie na terenie Gminy Klucze oraz przynajmniej jednego z kryteriów obligatoryjnych kwalifikującego do jednej z grup docelowych (GD), tj.:
      • GD1: osób lub rodzin korzystających ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujących się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniających co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 tej ustawy,
      • GD2: członków gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą potrzebującą wsparcia w codziennym funkcjonowaniu,
      • GD3: osób w kryzysie bezdomności, dotkniętych wykluczeniem z dostępu do mieszkań lub zagrożonych bezdomnością,
      • GD4: osób z niepełnosprawnościami,
      • GD5: otoczenia ww. grup docelowych.
    • Spełnienie kryteriów obligatoryjnych potwierdza się zaświadczeniem lub innym dokumentem wystawionym przez właściwy podmiot. Na etapie rekrutacji do projektu dopuszcza się potwierdzenie kryteriów obligatoryjnych poprzez oświadczenie złożone przez potencjalnego uczestnika/uczestniczkę. Prawdziwość oświadczeń podlega weryfikacji przed udzieleniem pierwszej formy wsparcia.
    • Premiowane do otrzymania wsparcia w ramach projektu będą:
      • osoby lub rodziny doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jedna z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w art. 7 ustawy o pomocy społecznej wg następujących kryteriów:
        • z więcej niż trzech powodów – 4 punkty,
        • z trzech powodów – 3 punkty,
        • z dwóch powodów – 2 punkty,
        • z jednego powodu – 0 punktów;
    • osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności – 5 punktów;
    • osoby o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności – 4 punkty;
    • osoby z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z chorobami psychicznymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi (w rozumieniu zgodnym z Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD10) – 3 punkty;
    • osoby korzystające z programu FE PŻ (Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027) – 2 punkty;
    • osoby opuszczające placówki opieki instytucjonalnej – 1 punkt;
    • osoby wykluczone komunikacyjnie – 1 punkt;
    • osoby, które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy (12 miesięcy liczone jest od dnia zwolnienia/opuszczenia jednostki penitencjarnej do dnia przystąpienia do projektu) – 1 punkt;
    • osoby, w stosunku do których zidentyfikowane zostały bariery równościowe – 1 punkt (tj. kobiety w przypadku GD1 i GD2).
  3. Podsumowanie procesu rekrutacyjnego. Z przeprowadzonej rekrutacji zespół rekrutacyjny sporządza i zatwierdza: protokół, listę rankingową i listę rezerwową oraz informuje uczestników procesu rekrutacyjnego o jego zakończeniu i wynikach.

§ 4

  1. Osoby, które w procesie rekrutacyjnym uzyskają największą ilość punktów zostaną zakwalifikowane do udziału w projekcie.
  2. W sytuacji, kiedy dwie lub więcej osób uzyska taką samą ilość punktów, o zakwalifikowaniu do projektu decydować będzie godzina złożenia/wpływu formularza rekrutacyjnego.
  3. W przypadku utrudnionej komunikacji z potencjalnym uczestnikiem/uczestniczką projektu, kontakt/decyzje w sprawie udziału w projekcie oraz podpisanie wszelkich dokumentów następuje z opiekunem faktycznym/prawnym tej osoby.
  4. Dokumenty złożone w trakcie rekrutacji oraz po zakwalifikowaniu się do udziału w projekcie nie podlegają zwrotowi.
  5. W przypadku rezygnacji lub skreślenia uczestnika/uczestniczki z udziału w projekcie, na jego miejsce zostanie zakwalifikowana osoba z listy rezerwowej z największą ilością punktów, z zastrzeżeniem ust. 2.

§ 5

Zasady udziału w projekcie

  1. Udział w projekcie jest całkowicie bezpłatny.
  2. Warunkiem uczestnictwa w projekcie jest:
    • zakwalifikowanie się do udziału w projekcie,
    • podpisanie: deklaracji udziału w projekcie, oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych, oświadczenia o nieuczestniczeniu w innym projekcie aktywizacji społeczno-zawodowej finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
    • udział w pierwszej formie wsparcia tj. godzinnym spotkaniu z każdym ze specjalistów: pracownikiem socjalnym, koordynatorem IPUS, doradcą zawodowym i psychologiem w celu sporządzenia diagnozy sytuacji problemowej, zasobów potencjału osoby/rodziny, na podstawie której zostanie sporządzona indywidualna ścieżka reintegracji,
    • zawarcie umowy na realizację opracowanej ścieżki reintegracji.
  1. Każdy z uczestników projektu otrzyma co najmniej trzy formy wsparcia.
  2. Rodzaj i forma świadczonych w projekcie usług będą miały charakter zindywidualizowany i zostaną określone dla każdego uczestnika/uczestniczki projektu w indywidualnej ścieżce reintegracji. Zakres świadczonych usług obejmuje:
    • usługi aktywnej integracji o charakterze społecznym, edukacyjnym, zdrowotnym i zawodowym, w tym w szczególności: trening kompetencji i umiejętności społecznych, poradnictwo psychologiczne, terapia dla osób uzależnionych, terapia rodzinna, indywidualne wsparcie psychiatryczne dla dorosłych i dzieci, wsparcie logopedy/neurologopedy, pedagoga, poradnictwo dietetyka, trening zastępowania agresji dla dzieci, warsztaty socjoterapeutyczne, kursy i szkolenia umożliwiające nabycie, podniesienie lub zmianę kwalifikacji lub kompetencji, praca socjalna,
    • usługi społeczne, realizowane jako forma dodatkowa, wspomagająca główne działania w zakresie aktywnej integracji: asystent osoby w kryzysie bezdomności oraz asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością.
  3. W ramach projektu wsparciem może zostać objęte otoczenie uczestnika/uczestniczki projektu.

§ 6

  1. Wsparcie w ramach projektu realizowane będzie zgodnie z zawartą umową, która podlega bieżącemu monitorowaniu przez pracownika socjalnego.
  2. Umowa zostanie rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w przypadku:
    • niewywiązywania się z postanowień umowy przez uczestnika/uczestniczkę projektu,
    • stawienia się na zajęciach w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków, środków psychotropowych i/lub ich spożywania w trakcie odbywania zajęć,
    • zakłócania/utrudniania przebiegu zajęć.

§ 7

Obowiązki i prawa uczestnika/uczestniczki projektu

  1. Uczestnicy projektu zobowiązani są w szczególności do:
    • przestrzegania niniejszego Regulaminu,
    • punktualnego, aktywnego i regularnego uczestniczenia w przypisanych formach wsparcia,
    • pisemnego potwierdzania otrzymanego wsparcia,
    • utrzymywania stałego kontaktu z pracownikiem socjalnym,
    • usprawiedliwiania wszystkich nieobecności (zaświadczenie lekarskie, karta wypisowa, poinformowanie pracownika socjalnego), 
    • niezwłocznego informowania o przeszkodach uniemożliwiających udział w zajęciach,
    • bieżącego informowania o zdarzeniach mogących zakłócić/przerwać dalszy udział w projekcie,
    • bieżącego informowania pracownika socjalnego o wszelkich zmianach danych osobowych, teleadresowych, itp.,
    • współpracy z pracownikiem socjalnym podczas monitorowania umowy zawartej na realizację indywidualnej ścieżki reintegracji,
    • wypełniania ankiet, w tym ankiet ewaluacyjnych, kwestionariuszy oraz wszelkich dokumentów, których wymaga realizacja projektu,
    • nieuczestniczenia w innym projekcie aktywizacji społeczno-zawodowej finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w trakcie udziału w projekcie „Bo liczy się człowiek”,
    • udostępnienia danych dotyczących sytuacji społecznej lub zawodowej w okresie do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie (np. status na rynku pracy, udział w kształceniu lub szkoleniu, itp.),
    • złożenia pisemnej rezygnacji wraz z podaniem powodu w przypadku rezygnacji z udziału w projekcie.
  2. Uczestnicy projektu mają prawo do:
    • nieodpłatnego udziału we wszystkich przypisanych formach wsparcia,
    • otrzymania materiałów szkoleniowych i dydaktycznych,
    • otrzymania zaświadczeń o uczestnictwie w projekcie, ukończonym kursie, szkoleniu,
    • rezygnacji z udziału w projekcie bez ponoszenia odpowiedzialności, jeśli rezygnacja nastąpiła z ważnych powodów osobistych, zdrowotnych, zawodowych lub niemożliwych do przewidzenia w chwili przystąpienia do projektu. 

§ 8

Postanowienia końcowe

  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem jego wprowadzenia i obowiązuje przez okres realizacji projektu, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Regulamin może ulec zmianie w przypadku, gdy będzie to konieczne z uwagi na zmiany wprowadzone do wniosku o dofinansowanie projektu, zmianę przepisów prawa lub warunków umowy o dofinansowanie projektu, w przypadku pisemnego zlecenia wprowadzenia określonych zmian ze strony organów lub instytucji uprawnionych do dokonania oceny i kontroli realizacji projektu oraz w innych przypadkach, uzasadnionych z punktu realizacji projektu.
  3. Wszelkie zmiany Regulaminu wymagają formy pisemnej.
  4. Regulamin wraz z załącznikami dostępny jest w biurze projektu oraz na stronie internetowej www.cus.gmina-klucze.pl
  5. W kwestiach nie ujętych w niniejszym Regulaminie ostateczną decyzję podejmuje Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Kluczach w porozumieniu z koordynatorem projektu oraz kadrą zarządzającą projektem.
  6. Od decyzji Dyrektora nie przysługuje odwołanie.
  7. Integralną część Regulaminu stanowią:

Skip to content