Refundacja podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe do celów grzewczych
03 lutego 2023W dniu 21 grudnia 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz. U. z 2022r. poz. 2687).
Zgodnie z ustawą, o refundację podatku VAT mogą ubiegać się gospodarstwa domowe, które używają paliw gazowych do celów grzewczych (jako główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego) i które poniosły koszty zakupu tego paliwa.
Refundacji podlega VAT od paliw gazowych, tj. gaz ziemny wysokometanowy lub zaazotowany, w tym skroplony gaz ziemny oraz propan-butan lub inne rodzaje gazu palnego, dostarczane za pomocą sieci gazowej, a także biogaz rolniczy.
Refundacja podatku VAT obowiązuje za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Może ubiegać się o nią tzw. odbiorca końcowy, czyli osoba będąca stroną umowy podpisanej z przedsiębiorstwem energetycznym, po otrzymaniu i opłaceniu pierwszej faktury za paliwo gazowe.
Warunkiem otrzymania refundacji jest spełnienie kryterium dochodowego, które wynosi:
- 2100 zł dla jednoosobowego gospodarstwa domowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego.
Dochód weryfikowany jest jednorazowo przy złożeniu pierwszego wniosku.
W przypadku złożenia wniosku o refundację w okresie:
- od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2021 roku;
- od 1 sierpnia 2023 r. do 29 lutego 2024 r. – uwzględnia się średni miesięczny dochód gospodarstwa domowego osiągnięty w 2022 roku.
Korzystanie z gazu do celów grzewczych musi potwierdzić wpis do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Wpis do CEEB powinien być dokonany do dnia 21 grudnia 2022 r. albo po tym dniu – w przypadku głównego źródła ogrzewania wpisanego lub zgłoszonego do CEEB po raz pierwszy.
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji. Informacja o przyznaniu świadczenia jest przekazywana na adres e-mail wskazany we wniosku. W przypadku niewskazania przez wnioskodawcę adresu poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę refundacji podatku VAT, informacja o przyznaniu refundacji podatku VAT możliwa jest do odebrania przez wnioskodawcę w siedzibie organu prowadzącego postępowania w sprawach dotyczących refundacji podatku VAT.
Do wniosku o refundację podatku VAT należy załączyć:
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych przez przedsiębiorstwo energetyczne obejmującą okres dotyczący wniosku (fakturę rozliczeniową, nie fakturę za prognozę opłat za gaz),
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
Wniosek składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek.
Wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w siedzibie Centrum Usług Społecznych w Kluczach przy ul. Zawierciańskiej 16 lub elektronicznie przez ePUAP bądź aplikację mObywatel.
Wnioski należy złożyć nie później niż do dnia 29 lutego 2024 r., lub w terminie 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych.
Informacji udzielają pracownicy Centrum Usług Społecznych w Kluczach:
- Pani Katarzyna Trzaska – tel. 32 642 85 08, wew. 40
- Pani Monika Jochymek – tel. 32 642 85 08, wew. 72
Pliki do pobrania:
Wniosek o wypłatę refundacji podatku VAT
Klauzula informacyjna