REGULAMIN ORGANIZACYJNY
OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W KLUCZACH
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczach, zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania i strukturę organizacyjną Ośrodka oraz ramowy zakres zadań, kompetencji i uprawnień pracowników w nim zatrudnionych.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
§ 3
Rozdział II
Organizacja pracy Ośrodka
§ 4
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej.
§ 5
§ 6
W czasie nieobecności Dyrektora, Ośrodkiem kieruje upoważniony w tym celu pracownik.
Rozdział III
Struktura organizacyjna Ośrodka
§ 7
Kierownicze stanowiska urzędnicze:
a) Dyrektor Ośrodka
b) Główny Księgowy
c) Koordynator Zespołu
Zespoły organizacyjne:
a) Zespół Finansowo-Kadrowy
b) Zespół Pomocy Środowiskowej
c) Zespół Integracji Społecznej, Usług i Promocji
d) Zespół Administracyjno-Organizacyjny
Punkt Interwencji Kryzysowej
Dzienny Ośrodek Wsparcia SENIOR+
§ 8
Rozdział IV
Uprawnienia, zadania i kompetencje poszczególnych komórek organizacyjnych Ośrodka
§ 9
Do podstawowych uprawnień wszystkich pracowników Ośrodka należy w szczególności:
§ 10
§ 11
Do obowiązku wszystkich pracowników, niezależnie od indywidualnego zakresu czynności, należy w szczególności:
§ 12
Dyrektor Ośrodka
Do podstawowych zadań i kompetencji Dyrektora Ośrodka należy w szczególności:
§ 13
Główny Księgowy
Do podstawowych zadań i kompetencji Głównego Księgowego należy w szczególności:
1) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
2) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
§ 14
Zespół Finansowo-Kadrowy
Do podstawowych zadań i kompetencji Zespołu Finansowo-Kadrowego należy w szczególności:
1) Terminowe regulowanie wszystkich zobowiązań Ośrodka.
2) Prowadzenie spraw związanych ze zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami pracowników.
3) Prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniami klientów Ośrodka.
4) Realizacja polityki kadrowej, w tym:
- prowadzenie spraw pracowniczych,
- prowadzenie akt osobowych pracowników Ośrodka,
- sporządzanie zakresów czynności dla pracowników,
- kontrola dyscypliny pracy.
5) Realizacja polityki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych.
6) Prowadzenie spraw związanych z zatrudnianiem pracowników w ramach prac interwencyjnych, przygotowania zawodowego, odbywania stażu oraz innych organizowanych ze środków Funduszu Pracy.
§ 15
Zespół Pomocy Środowiskowej
Do podstawowych zadań i kompetencji Zespołu Pomocy Środowiskowej należy w szczególności:
1) Udzielanie wsparcia pracownikom Zespołu w realizacji ich zadań.
2) Organizowanie superwizji dla pracowników socjalnych.
3) Zarządzanie czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą.
4) Zapewnienie płynnej pracy Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności.
5) Prowadzenie sprawozdawczości.
6) Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu.
7) Wykonywanie innych zadań ustalonych zakresem czynności.
Koordynator Zespołu wykonuje również zadania pracownika socjalnego.
1) Prowadzenie pracy socjalnej tj. działalności zawodowej mającej na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
2) Prowadzenie pracy socjalnej w oparciu o profesjonalną relację z osobą wspomaganą i przy wykorzystaniu różnorodnych metod i technik pracy socjalnej dostosowanych do specyfiki odbiorców, w szczególności kontraktu socjalnego, opartych na zasadzie empowerment.
3) Wspieranie osób i rodzin w procesie zmiany ich sytuacji poprzez przezwyciężanie trudności sytuacji życiowych i dążenie w miarę możliwości do ich usamodzielnienia.
4) Prowadzenie grupowych form pracy socjalnej i praca ze społecznością lokalną.
5) Realizowanie zadań określonych w ustawie o zatrudnieniu socjalnym w szczególności: zawieranie i realizacja kontraktów socjalnych z uczestnikami Klubu Integracji Społecznej.
6) Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych.
7) Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w oparciu o ustawę o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
8) Realizacja zadań określonych w ustawie o zatrudnienie socjalnym: opiniowanie wniosków o uczestnictwo w Centrum Integracji Społecznej, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
9) Prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie przyznania świadczeń pomocy społecznej.
10) Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych.
11) Realizowanie zadań określonych w ustawie o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w szczególności występowanie z wnioskiem do dyrektora OPS o przydzielenie asystenta rodziny, po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego.
12) Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin.
13) Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów.
14) Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy.
15) Organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym.
16) Realizacja zadań w ramach procedury „Niebieskiej Karty”.
17) Zapewnienie obsługi Zespołu Interdyscyplinarnego, do którego podstawowych zadań należy w szczególności:
- diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
- podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
- inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
- rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
- inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemocą w rodzinie.
18) Kierowanie wniosków do sądów i prokuratury.
19) Pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej.
20) Samokontrola prawidłowości wykonywania powierzonych zadań i wykorzystanie w tym celu superwizji.
21) Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
1) Realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
2) Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi.
3) Wspieranie aktywności społecznej rodzin.
4) Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin.
5) Prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci.
6) Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku.
7) Sporządzanie, na wniosek sądu, opinii o rodzinie i jej członkach.
8) Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą lub innymi podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędne.
9) Realizowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
10) Wydawanie opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych organów.
1) Udzielanie klientom Ośrodka oraz innym osobom i rodzinom będącym w potrzebie wsparcia psychologicznego, rozumianego jako towarzyszenie w sytuacji trudnej, pomoc w radzeniu sobie z napięciem spowodowanym w/w sytuacją.
2) Świadczenie poradnictwa psychologicznego.
3) Prowadzenie konsultacji rodzinnych.
§ 16
Zespół Integracji Społecznej, Usług i Promocji
Do podstawowych zadań i kompetencji Zespołu Integracji Społecznej, Usług i Promocji należy w szczególności:
1) Udzielanie wsparcia pracownikom Zespołu w realizacji ich zadań.
2) Zarządzanie czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą.
3) Zapewnienie płynnej pracy Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności.
4) Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu usług pomocy i integracji społecznej.
5) Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu.
6) Wykonywanie innych zadań ustalonych zakresem czynności.
1) Udostępnianie usług stosownie do indywidualnych potrzeb oraz sytuacji osób i rodzin, pomoc w ich uzyskaniu, dopasowaniu do sytuacji osoby i planowaniu usług.
2) Prowadzenie rozeznania sytuacji życiowej oraz potrzeb osób i rodzin, w tym przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych na potrzeby przyznania usług, w szczególności usług opiekuńczych.
3) Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w oparciu o art. 103 ustawy o pomocy społecznej na potrzeby innych ośrodków pomocy społecznej.
4) Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie możliwości skorzystania z usług dostępnych w środowisku.
5) Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej dostępu do usług realizowanych przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe i kościelne.
6) Pełnienie dyżurów w Punkcie Interwencji Kryzysowej.
7) Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
1) Przygotowywanie i realizacja programów i projektów o charakterze animacyjnym, aktywizacyjnym, integracyjnym i edukacyjnym, we współpracy z pracownikami Ośrodka.
2) Prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej, zlecaniem usług do realizacji organizacjom pozarządowym:
- prowadzenie konkursów, zawieranie umów,
- rozliczanie zlecanych usług,
- kontrola zadań publicznych z zakresu pomocy społecznej zleconych,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji zlecanych usług.
3) Prowadzenie spraw zamówień publicznych Ośrodka.
4) Pozyskiwanie środków finansowych z funduszy zewnętrznych na realizację zadań statutowych Ośrodka.
5) Opracowywanie projektów dokumentów strategicznych w szczególności Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, lokalnych programów pomocy społecznej i programów realizacji zadań Ośrodka, we współpracy z pracownikami Ośrodka.
6) Prowadzenie sprawozdawczości związanej z realizacją strategii oraz programów i projektów realizowanych w OPS.
7) Prowadzenie spraw związanych ze stypendiami szkolnymi.
8) Realizacja działań związanych z promocją Ośrodka.
9) Prowadzenie strony internetowej, BIP Ośrodka, mediów społecznościowych.
10) Realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny.
11) Obsługa programu „Ogólnopolska Karta Seniora”.
12) Obsługa kasowa Ośrodka i podopiecznych Ośrodka.
13) Współpraca z pracownikami Ośrodka Pomocy Społecznej w Kluczach.
14) Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
1) Realizowanie zadań wynikających z ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w szczególności:
- organizowanie przyjęcia uczestników do Klubu i współpraca z pracownikami socjalnymi w rekrutacji nowych uczestników,
- przygotowanie i realizacja programu warsztatów dla osób bezrobotnych,
- współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań wynikających z procesu reintegracji zawodowej i społecznej uczestników.
2) Reprezentowanie Wójta Gminy Klucze w kontaktach z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych i osób starszych.
3) Koordynacja wdrażania w życie zapisów Programu Polityki na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami.
4) Koordynacja wdrażania w życie zapisów Programu Polityki na rzecz Osób Starszych.
5) Współpraca z jednostkami Gminy, instytucjami i organizacjami w zakresie realizacji Programów ujętych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
6) Udzielanie informacji interesantom w zakresie szeroko pojętej rehabilitacji społecznej, zawodowej i leczniczej.
7) Monitoring realizacji działań w ramach Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych.
§ 17
Zespół Administracyjno-Organizacyjny
Do podstawowych zadań i kompetencji Zespołu Administracyjno-Organizacyjnego należy w szczególności:
1) Udzielanie wsparcia pracownikom Zespołu w realizacji ich zadań.
2) Zarządzanie czasem pracy pracowników Zespołu, w szczególności monitorowanie obciążenia pracą.
3) Zapewnienie płynnej pracy Zespołu, w szczególności poprzez zapewnienie zastępstw w czasie urlopów i innych nieprzewidzianych nieobecności.
4) Prowadzenie sprawozdawczości.
5) Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w realizacji zadań Zespołu.
6) Wykonywanie innych obowiązków wynikających z ustalonego zakresu czynności.
1) Realizowanie zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
2) Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatku energetycznego.
3) Przygotowywanie decyzji administracyjnych i rozliczanie świadczeń pomocy społecznej.
4) Prowadzenie sprawozdawczości dotyczącej świadczeń pomocy społecznej.
5) Obsługa kancelaryjna Ośrodka, w szczególności ewidencjonowanie korespondencji przychodzącej i wychodzącej.
6) Prowadzenie składnicy akt.
7) Administrowanie siecią komputerową.
8) Prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z kontrolą zarządczą i ochroną danych osobowych.
9) Dbanie o wdrażanie w Ośrodku rozwiązań wynikających z ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
10) Prowadzenie innych spraw administracyjno-organizacyjnych Ośrodka wynikających z realizowanych ustaw, uchwał, zarządzeń.
11) Obsługa elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP.
12) Bieżące zaopatrywanie Ośrodka w niezbędne druki, materiały biurowe i środki utrzymania czystości oraz inne potrzebne sprzęty i urządzenia.
13) Zachowanie porządku w pomieszczeniach biurowych i na terenie przyległym do Ośrodka.
14) Utrzymanie w należytym stanie technicznym samochodu służbowego Ośrodka.
§ 18
Punkt Interwencji Kryzysowej
1) Realizowanie zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
2) Udzielanie specjalistycznego poradnictwa.
3) Podejmowanie interwencji w sytuacjach kryzysowych.
4) Wnioskowanie do Ośrodka o podjęcie działań w przypadku występowania przemocy w rodzinie.
5) Współpraca z policją i sądem w zakresie realizowanych zadań.
§ 19
Dzienny Ośrodek Wsparcia SENIOR+
Rozdział V
Obieg dokumentacji, podpisywanie pism i decyzji
§ 20
1) Dyrektor – DR
2) Zespół Finansowo-Kadrowy – FK
3) Zespół Pomocy Środowiskowej – PS
4) Zespół Integracji Społecznej, Usług i Promocji – ISUP
5) Zespół Administracyjno-Organizacyjny – AO
6) Klub Integracji Społecznej – KIS
7) Punkt Interwencji Kryzysowej – PIK
8) Zespół Interdyscyplinarny – ZI.
§ 21
§ 22
Rozdział VI
Funkcjonowanie Ośrodka
§ 23
Dyrektor Ośrodka wykonuje zadania w ramach pełnomocnictwa ogólnego oraz pełnomocnictw szczególnych udzielonych przez Wójta Gminy Klucze lub Radę Gminy Klucze.
§ 24
§ 25
1) określenie stanowiska pracy,
2) wykaz spraw przekazywanych do załatwienia,
3) zestawienie akt,
4) wykaz przekazywanego sprzętu i wyposażenia stanowiska,
5) datę i miejsce sporządzenia protokołu,
6) podpis osób uprawnionych,
7) inne dane wynikające ze specyfiki stanowiska pracy.
§ 26
§ 27
Obsługa interesantów
1) Dyrektor – w każdy poniedziałek w godzinach od 13.00 do 15.00,
2) pracownicy Ośrodka – codziennie, z wyjątkiem wtorku, w godzinach pracy.
Rozdział VII
Postanowienia ogólne
§ 28
Zmiana Regulaminu następuje wyłącznie w formie pisemnej w trybie dla jego nadania.